Header_logo

Nyttig å vite

Klikk for mer informasjon om:

Påmelding

Du kan bestille din reise direkte hos Knapphus Buss AS og på internett. Ved bestilling vil det utstedes en innbetalingsgiro som også er deltagerbeviset for bestilte tur. Beviset er kun gyldig etter Knapphus Buss AS har mottatt fullstendig betaling.

Pass/Visum

På våre turer i Norge og Norden kreves det ikke pass. På turer i Europa er pass påkrevd som eneste gyldige internasjonale legitimasjon for oss fra Norge inn til andre EU / EØS land. Visum er påkrevd til blant annet til Russland og blir bestilt til hver enkelt gjest ved påmelding.

Reiseforsikring og Europeisk helsetrygdekort

Vi anbefaler alle å ha reiseforsikring med full skadedekning. Europeisk helsetrygdekort anbefales også. Dette kan bestilles hos NAV. Vær oppmerksom på at helsetrygdekortet ikke erstatter reiseforsikringen.

Turbusser/sjåfører

Vi har topp moderne turbusser og erfarne og ansvarsbevisste sjåfører og reiseleder, opplært i kundebehandling og service (også med kurs i førstehjelp). Dagsetappene er tilpasset internasjonale bestemmelser om kjøre- og hviletid. Våre busser er av høy standard og er utstyrt med aircondition, toalett, kjøleskap, kaffemaskin, regulerbare seter og musikkanlegg. Bussens størrelse kan variere ut fra ant.påmeldte på turen.

Reiseledere

Hyggelige og erfarne reiseledere er med på turen for din skyld! De hjelper til med det praktiske underveis og sørger for at du får en hyggelig reise. Ved utflukter og sightseeinger underveis benyttes det som oftest lokale guider.

Hotellene

Generelt holder våre hoteller 3+ og 4-stjerners standard. På enkelte turer må vi finne kompromiss mellom beliggenhet og kategori. I Sør og Mellom-Europa kan standarden være lavere enn det vi er vant til – selv på hoteller av høyere klasse. Enkeltrom er ofte enklere utstyrt enn doble til tross for tillegget. Ikke alle hoteller har air-condition. På byhoteller kan det forekomme noe støy fra omgivelsene.

Enkeltrom

Reiser du alene må vi belaste for enkeltromstillegg. Tillegget kan variere ut fra hvilke satser de enkelte hotellene opererer med.

Valuta

På de fleste reisemål fungerer kreditt- og betalingskort utmerket. Det kan være smart å ta med litt utenlandsk valuta i kontanter gjeldende for de landende vi skal besøke. Det finnes minibankuttak på alle våre reisemål / destinasjoner som er lett å bruke.

Bagasje

Det er anbefalt at hver enkelt tar med seg en koffert og en håndbagasje på våre turer med buss. Ved skade eller tap av bagasje skal dette meldes snarlig til sjåfør eller reiseleder på turen. De vil utstede en bekreftelse som kan gis videre til ditt forsikringsselskap.

Allergier – spesialmat

Knapphus Buss AS vil bestrebe seg etter å etterkomme spesielle ønsker om hva som måtte angå spesialkost og allergier. Vi formidler det til båter og hoteller, men kan ikke garantere at den ønskede spesialmaten kan serveres under hele turen.

Tollbestemmelser

Tollpliktige varer skal medbringes i håndbagasjen ved innføring til Norge. Tollvarer skal ikke ligge i bussen under fergeoverfart til Norge med mindre noe annet blir avtalt med sjåfør/reiseleder. Tollkvoter fås ved henvendelse reiseleder/sjåfør.

Røyk – ikke røyk

Alle våre busser er røykfrie. Vi gjør alltid gode stopp og pauser underveis slik at alle skal få en behagelig reise. En kan ønske seg røykerom på våre hoteller – noen hoteller har et utvalg av røykerom, selv om mange hoteller etter hvert er blitt røykfrie og heller ikke tilbyr dette lenger.

Ditt ansvar som gjest

Knapphus Buss AS krever at den enkelte deltaker er i stand til selv å håndtere sin bagasje og følge de instruksjoner som blir gitt av reiseleder/sjåfør. Gjester som av forskjellige grunner har behov for assistanse må selv ordne dette. Dersom en reise ikke kan gjennomføres etter forutsetningene, som følge av forsinkelser og vanskeligheter forbundet med at den enkelte gjest ikke er i stand til å rette seg etter arrangørens bestemmelser og opplegg, har arrangøren rett til å avbryte reisen for gjesten. Arrangøren har i så fall ikke økonomisk ansvar.

Vær tidlig ute

På grunn av våre betingelser og avbestillingsfrister overfor våre leverandører, må vi dessverre i noen tilfeller kansellere turen dersom det er få påmeldte. Du kan gjennom å bestille tidlig være med å sikre at turen går.

Andre kulturer

Når du velger en tur utenfor Norge og Norden vil du oppleve land med andre kulturer når det gjelder leve- og matvaner, hotellstandard m.m. Dette er viktig å huske på når du reiser i Europa. Det er det som gjør ferieopplevelsen spennende. Tradisjoner, mat og skikker kan i stor grad vike fra det vi er vant med hjemme. Ta skikken der du kommer. Husk vi er gjest i et annet land!

Hittegods

Har du glemt igjen bagasje på et av hotellene eller underveis ta kontakt med sjåfør eller reiseleder på turen. Er bagasjen glemt i bussen etter hjemkomst ta kontakt med Knapphus Buss på telefon 959 78 989

Reklamasjon

Dersom du har grunn til å klage på turen skal den rettes til sjåfør eller reiseleder som vil gjøre sitt beste for å rette på klagen på reisemålet. Klagen kan etter hjemkomst fremsettes skriftlig til Knapphus Buss AS, Knapphus, 5576 Øvre Vats senest 4 uker etter hjemkomst